Persbericht ‘Verkiezing Prijs Veiligste Magazijn 2018 van start’

Nieuws | 5 februari 2018 12:02 | Yvonne Bakergem

De verkiezing van het Veiligste Magazijn van Nederland gaat vandaag van start. De verkiezing wordt voor het dertiende jaar op rij georganiseerd. Bedrijven die vinden dat hun magazijn een goede én veilige werkplek is, kunnen zich vanaf vandaag weer aanmelden.

Door mee te dingen naar de Prijs voor het Veiligste Magazijn zetten ondernemingen concrete extra stappen naar een hogere veiligheid binnen de logistieke werkomgeving. Vorig jaar ging het goud in de categorie grote magazijnen naar Abbott Logistics in Breda, terwijl het zilver ging naar Herbalife International en Bavaria N.V. Brons werd gegeven aan Koninklijke Gazelle, Megagroup Logistics Services B.V. en Philips Healtech.

Veiligheid als arbeidsvoorwaarde

Nederland telt ruim 100.000 bedrijven met een magazijn. Dit varieert van de groothandel om de hoek tot een groot Europese distributiecentrum van een internationale A-merkfabrikant. Een veilige en efficiënte logistiek begint en eindigt daar. Daarom hebben BMWT, evofenedex, Logistiek.nl en Tempo-Team het initiatief genomen tot de Prijs voor het Veiligste Magazijn. Door hun vaardigheden continu op peil te houden, de werkprocessen te bewaken, de juiste voorzieningen te treffen en de arbeidsmiddelen periodiek te laten onderhouden en keuren, werken heftruckchauffeurs, orderpickers en logistiek managers veilig en efficiënt in het magazijn.

De logistiek krijgt meer en meer aandacht voor veiligheid. Steeds meer werkgevers zijn zich bewust van het feit dat veilig en gezond werken leiden tot tevreden werknemers, meer efficiency en hogere productiviteit. Sterker nog: investeringen in veiligheid kosten geen geld, maar leveren juist geld op. Nu steeds meer magazijnen kampen met een tekort aan goede, geschoolde en gemotiveerde medewerkers, is een veilige, gezonde en prettige werkomgeving bovendien een ‘must’ om medewerkers te binden en te behouden. Met andere woorden: veiligheid is een belangrijke arbeidsvoorwaarde geworden.

De prijs wordt toegekend aan bedrijven die serieus werk maken van veiligheid in het magazijn. De jury ziet erop toe dat bij de realisatie van een veilige werkomgeving de drie pijlers mens, proces en techniek met elkaar in evenwicht zijn. De prijs is de bevestiging dat mensen met vertrouwen aan het werk kunnen in het magazijn.

Beoordeling

Bedrijven kunnen een bronzen, zilveren, of gouden waardering krijgen. De jury bepaalt deze waardering op basis van de score op negen criteria waaronder wettelijke verplichtingen, monitoring, veiligheid op de werkvloer, veiligheidseisen van het management en het werkklimaat. Zoals gebruikelijk zijn er twee categorieën: grote magazijnen met meer dan 25 magazijnmedewerkers en kleine magazijnen met 25 of minder magazijnmedewerkers. Juryvoorzitter is professor René de Koster van de Erasmus Universiteit.

De uitslag wordt tijdens de Dag van het Magazijn op 15 november a.s. bekendgemaakt. De Dag van het Magazijn en de Prijs Veiligste Magazijn zijn een initiatief van: BMWT, evofenedex, Logistiek.nl en Tempo-Team. De inschrijving loopt tot en met 1 juni 2018. Om in te schrijven en voor meer informatie, gaat u naar www.hetveiligstemagazijn.nl

——————————————————————————————————————————————————–

Voor de redactie (niet voor publicatie): voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan Hommes, directeur van de BMWT te Leidschendam, tel. 06-24453412, e-mail j.hommes@bmwt.nl